همه‌چیز درباره فیلم «تگزاس ۳» | بازیگران، خلاصه داستان و تیزر رسمی ایجاد موج فرهنگی برای ادبیات دفاع مقدس آپاراتچی در اکران‌های سیار نیم‌میلیاردی شد دانیل کریگ به جمع بازیگران «چاقو‌ها غلاف: بیدار شدن مرد مرده» پیوست سینما‌های کشور ۱۴ و ۱۵ خرداد ۱۴۰۳ تعطیل است «ناهید موسوی» خبرنگار پیشکسوت درگذشت لیلا حاتمی و حامد بهداد با «پیر پسر» در راه ترانسیلوانیا آخرین خبر از وضعیت «حامیم» در بیمارستان | لغو کنسرت‌های خواننده پاپ تصادف شدید «حامیم» خواننده پرطرفدار پاپ خاطرات شهدا و رزمندگان برای نوجوانان | کتاب «یک شیشه مربا» در مشهد رونمایی شد نسخه نگار «فاضل» | یادی از دکتر محمود فاضل یزدی مطلق مهمانان فصل اول جوکر ۲ مشخص شدند+ زمان پخش «هایائو میازاکی» انیمیشن اکشن می‌سازد همه‌چیز درباره سریال کره‌ای «ایلجیما» + زمان پخش، بازیگران و خلاصه داستان بررسی واکنش سلبریتی‌ها به جنایت رژیم صهیونیستی در «رفح» توضیحات «پیمان جبلی» درباره بازگرداندن خبرنگاران از عربستان
سرخط خبرها

پینه‌های صداقت

  • کد خبر: ۱۰۱۵۳۲
  • ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۲
پینه‌های صداقت
حجت الاسلام و المسلمین حسین ابراهیمی - فعال فرهنگی

ایام ولادت بزرگان دین که فرامی‎رسد، این فرصت دست می‎دهد که نگاه دوباره‎ای به شخصیت این انسان‎های کامل بیفکنیم و از گنجینه صفات نیکوی ایشان توشه برگیریم، اما ملاحظه‌ای که در این باره وجود دارد، این است که باید نیاز‌های روز و ویژگی‌های زمانه را در این نگاه لحاظ کرد و به‎دنبال عوامل گره گشا و اکسیر‌های شفابخش در سیره و شخصیت اولیای دین بود.

درباره حضرت سجاد (ع)، امام چهارم شیعیان که به زینت عبادت‎کنندگان شهرت دارند، متاسفانه تصویر ناقصی در ذهن افراد وجود دارد؛ اینکه ایشان امامی است که در کربلا حضور داشته، ولی به‎ دلیل بیماری نتوانسته است امام حسین (ع) را در جنگ یاری کند.

اینکه عبادت‎ها و سجده‎های امام، طولانی بوده و سالیان متمادی در سوگ و مصیبت شهیدان کربلا اشک ریخته‎ است یا اینکه صحیفه سجادیه که به زبور آل محمد (ص) مشهور است، کتاب دعا‌ها و مناجات حضرت با پروردگار است، ولی تمام این‎ها که در جای خود مقالات و کتاب‎های زیادی در تحلیل و تشریح آن نوشته شده است، نمایانگر شخصیت نورانی علی بن حسین (ع) نیست.

یکی از موضوعاتی که در جامعه ما به‎ دلیل عملکرد ریاکارانه بعضی مسئولان خطاکار و ظاهرساز، تداعی‎کننده تصویری ناقص و نادرست از وجه عبادی دین است و بخشی از مردم حس خوبی درباره آن ندارند، پینه پیشانی است و این درحالی است که مردم درباره اصل عبادت خدا و سجود، حس بدی ندارند و اصل مشکل اینجاست که نقش بستن پینه عبادت بر پیشانی، زمینه تشکیک در عبادا... بودن فرد را فراهم می‎کند.

با این حال، حقیقت آن است که اصل پینه عبادت، مذموم نیست و سوء برداشت‎های موجود به‎دلیل عملکرد ناقص کسانی است که فقط سجده امام سجاد (ع) را دیده اند، درحالی که ایشان فقط پیشانی پینه بسته نداشتند. در روایت آمده است که پس از شهادت امام سجاد (ع)، روزی که امام محمدباقر (ع) مشغول غسل بدن شریف پدر بزرگوارشان بودند، افرادی در محل حاضر بودند که به اشک و سوگواری می‎پرداختند.

وقتی امام باقر (ع) بدن شریف پدر را حرکت داد، چشمان آن جماعت به زخم‎هایی در پشت کتف امام زین العابدین (ع) افتاد. در این حال، برخی افراد از امام سوال کردند که‌ای پسر رسول خدا! در کربلا به چه طریقی بر پشت کتف پدر بزرگوارتان ضربه زده بودند که در طول این نزدیک به ۳۰ سال بهبود نیافته بود؟ راوی حدیث نقل می‎کند که در پاسخ، امام باقر (ع) فرمود که این زخم‎ها مربوط به ضربات کربلا نیست.

پدرم هرشب لباس، خرما و غذا به دوش می‏ گرفت و به در خانه فقرای مدینه می‏ برد. این آثار به دلیل به دوش کشیدن همان انبان‏ هاست.

طرح این پرسش بجاست که چرا تابه حال امام سجاد (ع) تنها با پینه پیشانی به تصویر کشیده شده و کسی از پینه‎های دوش امام (ع) به ما نگفته است؟ چرا درکنار پینه عبادت، جامعه ما با پینه خدمت اولیای دین آشنا نشده است؟ آیا مسئولانی که پینه پیشانی داشتن را نشانه پیروی از ایشان می‎دانند، در خدمت خالصانه و پنهانی به مستضعفان و ستم‎دیدگان نیز به این حضرات اقتدا می‌کنند؟

آری، پینه عبادت خدا اگر صادق باشد، در خدمت خالصانه به عیال ا... است و آرزو می‎کنیم که خدای بزرگ، شناخت کامل و پیروی صادقانه از بزرگان دین را عیدی همه ما در این اعیاد پرسرور شعبانیه قرار بدهد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->